A jegybankok mindenhol a világban pénzpumpával próbálják menteni a bedőlő gazdaságokat, a laza monetáris politika inflációt eredményez. Az államilag is gerjesztett kereslet, beszűkült kínálattal, beszűkült kapacitásokkal találkozik, melynek eredményeként az árspirál felfelé tart.
A klímagyártáshoz elengedhetetlen nyersanyagok árai folyamatosan emelkednek. A rézből jelentős hiány van a világpiacon, melynek egyik oka a rézellátásban élen járó Latin-Amerika országainak a vakcina hiány miatt kieső kapacitása, a másik oka pedig az elektromos autóipar robbanásszerű térhódítása. Több autógyártó is bejelentette, hogy a kapacitásaik jelentős részét átállítják elektromos autó gyártására. Míg egy split klíma legyártásához 10 kg réz kell, egy elektromos autó gyártása több mint 80 kg-ot igényel. A réz ára az elmúlt évben 100%-kal növekedett, történelmi csúcson van, és egyes elemzők további jelentős drágulást jeleznek elő. A Goldman Sachs 2025-ös évre 15.000 USD-t jelez elő a réz árának, ami további másfélszeres emelkedés lenne. Az alumínium ára 78%-kal, az R410A hűtőközeg pedig 55%-kal emelkedett egy év alatt.
Ezen körülményekre hivatkozva a világ vezető klímagyártói többszörös áremelkedést jeleztek elő az elkövetkezendő időszakokra. A nyersanyag hiány és a Covid miatti óvatos tervezés a klímagyártóknál mérsékelt gyártási tervekben manifesztálódott. A növekvő kereslet és az óvatos gyártástervezés közötti rés máris meglátszik a világpiacon. A Gree gyár visszamondta az Indiából és az Afrikából érkező rendelések nagy részét, de úgy döntött továbbra is zavartalanul látja el az európai piacokat.
A klímaimportőrök helyzetét tovább nehezíti, hogy a konténer árak szintén az egekben vannak. Az elmúlt időszakban megháromszorozódtak a konténerárak és ezen árak mellett is akadozik a konténer beszállítás, hónapokat csúsznak a szállítmányozó cégek. Úgy tűnik, hogy az elkövetkezendő időszakban konténer hiánnyal fog még egy jó ideig küszködni az egész világ. A legújabb hírek szerint két dél-kínai kikötőben, Kuangcsunban és Sencsenben jelentős fennakadásokra lehet számítani, mert a kínai hatóságok lezárásokkal próbálják megfékezni a korona vírus újbóli berobbanását, ami pedig újabb jelentős áremelkedéssel fenyeget. „A tengeri szállítási árak történelmi csúcson, már annyi határt áttörtek, hogy senki nem tudja megmondani, hol lesz a csúcs” – nyilatkozta a kialakult helyzetről Brian Glick.
Magyarországon a 2020-as évet érintő építőipari támogatások – három plusz hárommillió forint felújítási támogatás, 5% új lakás áfa, illeték visszaigénylés – miatt nagy reményekkel indult a szakma az évnek. Ezek a támogatások már az év elején éreztették is a hatásukat, így a január és a február nagy lendülettel nyitott. A márciusban bejelentett kijárási korlátozások szigorítása miatti bizonytalanság picit visszavette a lendületet, és az utóbbi évek egyik leghidegebb májusa sem támogatta meg a légkondicionálók iránti keresletet a második negyedév első felében, viszont a júniusi hirtelen berobbanó kánikula egekbe szökő klíma vásárlást indított el. Megtelt az ország a klímás hirdetésekkel, hosszabbodik a várakozási lista a beszereléseknél és a kiszállításoknál. Az időjárás előrejelzés szerint hasonlóan meleg július várható.
A beszerzési nehézségekkel és a kiszámíthatatlan beszállítói árakkal vegyített robbanásszerű kereslet lekezelésénél felértékelődik a tőkeerős jó pozícióval rendelkező importőr befolyása a beszállítóknál és a túlterhelt konténer szállító cégeknél. A biztos kombó idén a nehezen beszállítható készletek időbeli érkeztetéséhez elengedhetetlen lobbierő és a legjobb termékminőség mellé kiépített magas színvonalú háttértámogatás együttes megléte.
A felhasználók márka iránti elkötelezettségükben, vásárlási döntéseikben ezen tendenciák meglétét reflektálják. A hazai fogyasztók megkérdezése alapján immáron másodjára, 2021-ben is a vásárlók első számú választása díjat (BestBuy Award) a Gree márka kapta meg, mely a legjobb ár-minőség arányra vonatkozik. Előzményként kapcsolódik ide, hogy a Gree gyár még 1994-ben bejelentette, hogy célja a világ legjobb minőségű légkondicionálójának a gyártása. A gyár elkötelezettsége bizonyítékaként elindította a „legmagasabb minőség” és a „meghibásodás mentes gyártás” programját, a Gree Magyarország pedig ezek eredményességének bizonyítékaként beindította a 10 év garancia kampányát és a szolgáltatáshoz tartozó háttértámogatást is évről évre egyre magasabb szintre emelte.
Magyarországon a klíma eladási toplista nem változott az elmúlt év óta. Hazánkban minden harmadik eladott klíma Gree. Az eladások második és harmadik helyén is gyári klímamárka áll. Saját OEM márkájának a terhére erősített második pozícióján a Midea, és továbbra is stabil harmadik helyen áll a Daikin. Gyári márkanévvel nem rendelkező OEM klíma márkák folytatják a sort, ahol idén viszont sorrendi átrendeződés várható.
A szakma kíváncsian várja a második félév történéseit, a vezető importőrök a tavalyi évhez képest 15-20%-os növekedésre voksolnak.